Arbeidsmarktcommunicatie

Als werkgever kun je met de juiste (schriftelijke) communicatie het verschil maken. Door jouw bedrijfsidentiteit en cultuur uit te stralen in al je uitingen trek jij de talenten aan die bij jouw organisatie passen.

Vanaf de vacaturetekst tot aan het afscheidsgesprek en alle daar tussenliggende momenten is er volop communicatie tussen jou en je medewerker. Als je je medewerkers in dit hele traject beschouwt als je beste klant, kom je al een heel eind in de richting van de juiste communicatie. Genoeg momenten om te laten zien dat je dit doet op een manier die bij het bedrijf en bij je doelgroep past. Sluit de communicatie met jouw medewerkers aan bij de uitstraling en cultuur van jouw bedrijf? Geeft het arbeidscontract bijvoorbeeld de informele sfeer van jullie bedrijf weer? Of staat deze alleen vol verplichtingen en formaliteiten waar de medewerker aan moet voldoen? Ben jij structureel bezig met het op de kaart zetten van jouw herkenbare en unieke werkgeversmerk?

Wat zijn de eigen waarden van jouw bedrijf?

Een helder en kenmerkend werkgeversbeleid begint met de waarden en normen die het bedrijf uitstraalt. Welke drijfveren kent de organisatie? Het kaartenspel van Buttons is ideaal om de drijfveren van een organisatie naar boven te halen. Of die van een team of een individuele medewerker. Het is een mooie manier om in gesprek te gaan over de waarden die jou drijven en om inzicht en begrip te krijgen.

Werk jij al structureel aan een sterk werkgeversmerk?

Ik help bedrijven bij het versterken van hun werkgeversmerk door de unieke waarden van de organisatie terug te laten komen in alle uitingen naar (potentiële) medewerkers. Zoals:

  • wervende vacatureteksten
  • arbeidsovereenkomsten die passen bij de cultuur van de organisatie
  • een werkenbij-site die weergeeft wat nieuwe medewerkers kunnen verwachten
  • herkenbare medewerkersprofielen op LinkedIn
  • correspondentie tijdens de wervingsperiode waarbij zelfs afwijzingen voor een
    positieve herinnering zorgen

Dat wil toch iedereen?

Een organisatie die doet wat hij zegt en zegt wat hij doet. Zo eenvoudig werkt het. Brengt jouw organisatie dit ook in de praktijk?

  • Verstaan jouw medewerkers hetzelfde onder jouw bedrijfswaarden als jij?
  • Krijg je na het lezen van jouw website hetzelfde gevoel als na een bezoek aan jouw organisatie?
  • Ontvang je alleen maar goede reacties op jouw uitgezette vacatures?

Heb je op alle vragen bevestigend kunnen antwoorden? Chapeau! Dan heb je waarschijnlijk hard gewerkt aan jouw schriftelijke communicatie en staat jouw werkgeversmerk als een huis.

Nog niet alles met ja kunnen beantwoorden? Probeer het eens met onderstaande vragen:

  • Heb je moeite met het aantrekken van de juiste medewerkers?
  • Is de toon van je arbeidscontracten formeler dan je zou willen?
  • Komt de sfeer van jullie website niet helemaal overeen met de realiteit?

Heb je een of meer vragen positief beantwoord? Dan wil je vast weten wat je kunt doen aan het verbeteren van je werkgeversimago. Ik ga er graag met je over in gesprek!

Wil jij ook op de juiste manier communiceren met (toekomstige) medewerkers?
Neem dan contact met mij op.