Tekst op je website? 7 tips voor het schrijven van een wervende webtekst

Tekst is misschien wel de belangrijkste trigger op een website. Zonder pakkende tekst, hou je je lezers niet vast. Je kunt nog zoveel beelden, technisch vernuft en originele gadgets op je site plaatsen; als je deze niet onderbouwt met aantrekkelijke teksten, is al je moeite voor niets geweest. Maar wat vertel je op een website nou over je bedrijf of - nog lastiger - over jezelf?

Hieronder geef ik je zes tips voor het schrijven van een wervende webtekst, die precies weergeeft wat jouw klant wil weten.

Tip 1. Schrijf voor je ideale klant

Voordat je begint met schrijven, bepaal je aan wie je schrijft. Je bepaalt dus je doelgroep. Het belangrijkste is dat je schrijft voor de klanten die jij wilt. Wie zijn jouw klanten? Nog beter is je af te vragen; wie wil jij als klant?

Hoe kom ik erachter wie ik als klant wil?

Het bepalen van je ideale klant doe je door antwoord te geven op vragen die gaan over jouw klanten of jouw gewenste klanten. Dat begint met eenvoudige vragen. Richt je je bijvoorbeeld op:

  • mannen of vrouwen? Of allebei?
  • jongeren of ouderen? Of maakt leeftijd geen verschil?
  • mensen met een bepaalde opleiding?

Dus je maakt je doelgroep concreter door bijvoorbeeld te segmenteren op geslacht, leeftijd, woonplaats, opleiding, beroep en interesses.

Als je eenmaal weet op wie je je richt, kun je nog dichter bij je ideale klant komen door bijvoorbeeld klantanalyses te houden of via marktonderzoek. Als je ervoor kiest dit zelf te doen, heb je mooi de gelegenheid om in contact te komen met je potentiële klanten! Hou bijvoorbeeld korte interviews of mail een korte vragenlijst naar potentiële klanten.

Zodra je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun jij je product of dienst hierop aanpassen en je daarop richten op je website.

Heb je een goed beeld van je doelgroep? Mooi! Dan kan het echte schrijfwerk beginnen.

Tip 2. Weet hoe je ideale klant aangesproken wil worden

Weet jij ook al hoe jouw klanten het liefst aangesproken willen worden?

Mag ik u jij noemen?

Je kent het wel. Dat vage, wat onprettige moment waarop je twijfelt of jij je of u gaat zeggen tegen jouw gesprekspartner. En vraag je dan eerst of jij ‘je’ tegen de ander mag zeggen of begin je maar uit jezelf te jijen en te jouen? Als je geen permissie vraagt, kan dat alsnog ongemakkelijke momenten opleveren omdat je dan niet weet of je gesprekspartner jouw tutoyeren op prijs stelt. Of je komt erachter doordat hij jou nog wel met u aan blijft spreken. Pijnlijk!

Heb jij dat ook met je klanten? Dat je niet direct jijt en jout maar eerst formeler begint? Of spreek je jouw klanten in het echt direct aan met ‘je’ en ‘jij’? Bedenk in beide gevallen dat de praktijk bepalend is voor de stijl van je website.

Gebruik je de u-vorm op je website, dan is je stijl veelal zakelijker en wat minder persoonlijk. Wees je ervan bewust dat deze wat formele stijl afstand creëert. In sommige gevallen is dat heel passend, in andere juist niet.

Welke tone of voice past bij jou?

Het is jouw tone of voice waar we het nu over hebben. En deze heeft alles te maken met de identiteit van jouw bedrijf. Kies je voor joviaal of wil je wat afstandelijker overkomen? Gaat het er binnen jouw bedrijf heel zakelijk aan toe, dan wil je dat ook uitdragen in je teksten. Is het allemaal wat losser en gezelliger, dan pas je de tone of voice daarop aan. Wat jij kiest, moet aansluiten bij je doelgroep. Je kunt je voorstellen dat studenten op een andere manier aangesproken willen worden dan een directeur van een multinational.

Daar gaan veel bedrijven trouwens de fout in: ze vergeten dat een directeur ook gewoon een mens is, die net als die student een begrijpelijk en prettig leesbaar verhaal wil. Mijn ervaring is dat een persoonlijke tone of voice in de meeste gevallen beter werkt dan een afstandelijke. En tussen joviaal en populair zit ook nog best een verschil.

Hoe kom je achter jouw tone of voice?

  • Beschrijf je onderneming in een paar bijvoeglijke naamwoorden, zoals: eerlijk, gezellig, zakelijk, meelevend, oprecht of informeel. De teksten die je schrijft moeten passen bij deze eigenschappen van je bedrijf.
  • Bedenk wie je wilt raken met je teksten. Beschrijf de ideale lezer tot in detail. Schrijf vervolgens alleen voor deze lezer.
  • Probeer eens te schrijven zonder al te veel na te denken. Check vervolgens of dit lijkt op wat je plaatst, en of het past bij je doelgroep en de identiteit van je bedrijf. Door deze oefening kom je erachter wat je natuurlijke stijl is.
  • Kijk ook naar je concurrentie. Is er een speler in jouw markt die content maakt die jou heel erg aanspreekt? Laat je dan vooral inspireren. Of andersom: als je concurrent iets doet wat jij verschrikkelijk vindt, dan weet je in ieder geval hoe jij het niet moet doen.
  • Schrijf over wat je kent en wat je leuk vindt. Als je schrijft over iets waar je enthousiast over bent, breng je dat automatisch beter over.

Het beste advies is dus om te beginnen met schrijven. Leg je zelf niet te veel regels op en denk in elk geval in het begin niet na over spelling en grammatica. Hoe meer je schrijft, hoe duidelijker je tone of voice naar voren komt. En hoe makkelijker het wordt om deze bij te sturen en verder te ontwikkelen.

Tip 3. Bedenk wat je wilt vertellen

Een zakelijke website is niet bedoeld om je hart eens lekker te luchten of om jezelf uitgebreid voor te stellen. Om te vertellen dat je zoveel van honden of escaperooms houdt. En als mensen meer over jouw carrière willen weten, checken ze je LinkedIn-profiel wel. Lezers op jouw website hebben een vraag. En die willen ze op jouw website beantwoord zien.

Schrijf dus voor jouw doelgroep relevante content. Wat willen jouw klanten lezen op jouw website? Naar welke antwoorden en informatie zijn zij op zoek?

Hoe krijg je de inhoud helder?

Om je te helpen de inhoud van je website helder te krijgen, bedenk je bij alle informatie die je plaatst:

  • Wat wil jouw doelgroep van jou?
  • Zit jouw doelgroep op deze informatie te wachten?
  • Beantwoordt deze informatie aan de vraag van jouw doelgroep?

Zorg dus dat alle informatie op je website relevant is voor jouw doelgroep.

Wil je zeker weten dat de inhoud op jouw website jouw doelgroep aanspreekt? Maak een korte schriftelijke enquête en mail deze naar jouw doelgroep. Groot voordeel hiervan is dat je op deze manier steeds meer informatie krijgt van jouw doelgroep en dat je ook beter weet welke termen en woorden jouw doelgroep hanteert. En deze kun je weer gebruiken voor op jouw website!

Hoe persoonlijk word jij?

Jij bepaalt zelf hoe persoonlijk je de inhoud wilt maken. Als je tone of voice zakelijk en afstandelijk is, past het niet goed om jezelf voor te stellen op de website en erbij te vermelden dat je graag samen met je gezin elk jaar een stedentrip doet naar een voor jullie onbekende stad met daarbij een collage aan privéfoto’s. Tenzij je een reisorganisator bent en je doelgroep wilt laten weten hoe jij jouw eigen tips in privé in de praktijk brengt.

Ben je coach geworden omdat je zelf op een keerpunt in je leven belandde en door coaching het heft weer in eigen handen hebt genomen? Dat kan een mooi verhaal zijn om je dienstverlening kracht bij te zetten.

Bedenk in alle gevallen of hetgeen jij wilt vertellen toegevoegde waarde heeft voor je product en voor je doelgroep.

Tip 4. Vind je zoektermen

Als je website online staat, wil je natuurlijk dat deze ook goed gevonden wordt. Dan is het handig als je vooraf bedenkt op welke zoektermen jij gevonden wilt worden. Verweef deze zoektermen op natuurlijke wijze in jouw webtekst. Je zult merken dat deze zoekwoorden jou helpen om je verhaal beter te vertellen. Je blijft beter bij de inhoud die aantrekkelijk is voor jouw doelgroep.

Tip 5. Schrijf kort maar krachtig

Weet je op welke vragen jouw doelgroep antwoord wil? Dan kan het echte schrijven beginnen.

Geef de antwoorden kort en duidelijk:

  • Gebruik korte zinnen (houd een maximum van circa twintig woorden aan) en korte alinea’s (circa vijf regels per alinea)
  • Gebruik tussenkopjes met kernwoorden die duidelijk weergeven waar het tekstblok over gaat
  • Verwoord op je home-pagina kort en bondig jouw boodschap en maak de lezers nieuwsgierig naar de achterliggende pagina’s met meer informatie

Grote lappen tekst en lange zinnen maken een webtekst onaantrekkelijk. Het zorgt ervoor dat je bezoekers afhaken. Varieer daarom met de lengtes en breng structuur in je indeling om het lezen van de tekst prettig te houden. Wissel stukken tekst af met opsommingen.

In een blog zoals deze heb je veel meer ruimte voor tekst dan op een website. Ook hier varieer ik met tekst, opsommingen en tussenkopjes en wissel ik lange en korte zinnen af zodat het prettig leesbaar blijft.

Tip 6. Schrijf vooral in de actieve vorm

Een tekst die alleen is geschreven in de passieve vorm komt ook passiever en saaier over. Het omgekeerde geldt ook. Een ander voordeel van een actieve zin is dat deze korter is dan een passieve.  Alleen maar passieve zinnen gebruiken kan een tekst trager en minder boeiend maken. Ook hier geldt weer dat afwisseling goed is met daarbij de tip om de meeste zinnen in de actieve vorm te schrijven en af en toe een passieve in te passen.

 

Tip 7. Zet aan tot actie

Je kunt bezoekers aan jouw website op verschillende manieren aanzetten tot actie door het plaatsen van zogenaamde call-to-actions.

Denk aan het invullen van een formulier, een bestelling in een webshop, een inschrijving voor een cursus of een zoekactie. In al deze gevallen is er een knop die leidt tot een actie, bijvoorbeeld de knop 'Versturen' onder aan een webformulier. Dit is de 'call-to-action'-button.

Allemaal momenten waarop jij je lezer aanzet tot actie met als uiteindelijk doel om in contact te komen met jouw doelgroep en ze tot het kopen van jouw product te verleiden.

Bedenk welke call-to-actions jij op je website kunt plaatsen om in contact te komen met je doelgroep. En hoe je deze vormgeeft. Een call-to-action kan in verschillende vormen voorkomen. De ene keer in de vorm van een button, de andere keer een zin of een beeld. Ook hier geldt weer dat variatie aantrekkelijk werkt.

Bonustip: laat je webtekst vooraf lezen

Heb je al deze tips verwerkt? Dan heb ik nog een laatste bonustip voor je.

Wil je weten of jouw websitetekst jouw doelgroep aanspreekt? Een goede graadmeter is om te checken of je teksten klinken zoals je praat. Hoe natuurlijker je teksten geschreven zijn, hoe prettiger ze lezen en hoe beter de inhoud overkomt. Lees daarom je tekst eens hardop voor. Wat ik zelf ook vaak doe, is de tekst voor laten lezen in Word. Klik in de menubalk op Controleren en vervolgens op Voorlezen. Alhoewel deze computerstem niet altijd de juiste intonatie weet te pakken, hoor je toch een indruk van je tekst. Vraag ook feedback aan mensen om je heen. Laat de tekst lezen aan kritische derden voordat je website live gaat. Dan weet je gelijk of jouw tekst aanspreekt.

Wil je meer tips over het schrijven van je webtekst of een persoonlijk advies? Check mijn andere blogs of neem contact met mij op.