Het werkt beter met plezier!

Ken je dat? Je bent al jaren werkzaam in een bepaalde functie of vakgebied – in mijn geval Human Resource (HR) – en bemerkt opeens dat je dagelijkse werkzaamheden je niet meer zo doen sprankelen als voorheen. Na een dag werken wil ik me moe maar voldaan voelen en dat bleek steeds minder het geval. Mijn werkplezier was weg. Ik bleef steken in opdrachten waarvan ik wist dat ze me te weinig energie opleverden.  Ik wilde het anders en merkte dat ik vaker nee zei tegen opdrachten.

Positieve energie

Volmondig zei ik echter ja tegen een klant die mij vroeg om zijn website te herschrijven. Ik had met veel plezier een functioneringssysteem opgezet binnen zijn organisatie en kende het bedrijf goed. Mijn klant wist van mijn taalkundige achtergrond – ik heb Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd en begon als tekstschrijver – en vroeg me om die reden voor deze opdracht. Vol energie startte ik en na het opleveren van de tekst bleef die positieve energie hangen. Wat vond ik het fijn om weer eens uren achtereen aan een tekst te werken.

Een schrijvende HR-adviseur?

Ik meldde onmiddellijk bij de websitebouwer dat ze me vaker mochten vragen als ze een tekstschrijver nodig hadden. Het zou niet mijn corebusiness worden, maar af en toe een tekst schrijven was een leuke afwisseling. Want hoe combineer je het schrijven van teksten nu met het HR-vak? Dacht ik toen nog.

De vervolgopdrachten kwamen en werden naar tevredenheid afgerond. Ondertussen benaderde ik mijn HR- opdrachten anders. Op basis van no cure werken bij werving en selectie weigerde ik voortaan. Mijn advies inwinnen betekende voortaan een concrete investering van beide kanten. Dat kostte mij opdrachten maar gaf mij ook de ruimte om andere aan te nemen. En leverde mooie nieuwe opdrachten op. Veelal op het gebied van HR en communicatie en dat sloot weer mooi aan.

Van blog tot arbeidsmarktcommunicatie

Inmiddels heb ik veel tekst- en HR-opdrachten met plezier afgerond. Flyers, infographics, webteksten, blogs, voorbereiden en uitwerken van interviews, scripties redigeren, voice-overs schrijven, een arbeidsmarktcommunicatieplan schrijven en uitvoeren, ondersteunen van een HR-manager in piektijden; allemaal opdrachten waar ik blij van word. Mijn klantenkring is door de communicatie-opdrachten aangevuld met onder andere een gemeentelijke instelling, een kinderdagverblijf en een detacheringsbureau. De teksten variëren van zakelijk informatief tot wervend commercieel. Het zijn allemaal opdrachten waarin ik mijn ervaring van de afgelopen jaren ruimschoots kwijt kan. En dat voelt goed.

Zeker als het om vacatureteksten gaat

Om gefocust te blijven en omdat ik het zo belangrijk vind dat juist deze teksten goed geschreven worden, richt ik me voornamelijk op het schrijven van vacatureteksten. Als HR-professional was ik al gewend om regelmatig opleidingen te volgen om mijn vakkennis bij te houden. Na het volgen van een training “Onderscheidende vacatureteksten schrijven” werd ik helemaal enthousiast.

Met een onderscheidende, preselecterende vacaturetekst:

  • krijg je de kans om je als werkgever te profileren en creëer je een sterker werkgeversmerk
  • verminder je de kans op reacties van ongeschikte kandidaten (dus minder investering in het afwijzen van kandidaten)
  • verhoog je de kwaliteit van je sollicitanten

Want heb jij liever 70 middelmatige reacties of 3 goede kandidaten?

Gewoon doen

Zo begreep ik door te doen dat ik mijn kwaliteiten en ervaring als HR-specialist juist prima kan combineren met mijn communicatiekennis en schrijfkunde. Mijn ervaring in deze vakgebieden zet ik nu tegelijkertijd in voor mijn klanten. Een perfecte combinatie die maakt dat ik weer blij word van mijn werk.

Plezier hebben in wat je doet, dat werkt toch altijd beter!